Sinjaj problem, prijavi ga i traži informaciju

Udruga Sunce već godinu dana nudi građanima mogućnost da prijave probleme ili ponude rješenje koje oni prosljeđuju gradskoj administraciji.

Građani Splita često se žale na probleme komunalne prirode od nedostatka kanti za smeće u centru grada do neodvoženja nasukanog broda na Marjanu. Borba s birokratskim aparatom Grada, žalbe i kome ih treba uputiti nisu uvijek svakome tko uoči neki problem jasne, ali zato udruga Sunce već  godinu dana provodi projekt Sinjaj problem u Splitu i prijavi. Priča funkcionira jednostavno.

Na internetskoj platformi sinjaj.hr svaki građanin ili građanka može prijaviti problem koji je uočio, a onda stručna služba iz udruge Sunce preuzima stvari u svoje ruke, obavještava nadležne, vrši monitoring nad rješavanjem problema te obavještava podnositelja prijave, ali i cjelokupnu javnost o ishodima procesa.

“Ispred Žrnovničke br.12 vlasnici Ville Vice postavili su stupiće na kolnik i tako zaposjeli dio javne površine. Molim da se samovoljno postavljeni stupići uklone, a postavljačima dodijeli primjerena kazna”, posljednja je prijava koju su 25. prosinca zaprimili na platformi Sinjaj.hr. Inače, kako nam je objasnila voditeljica projekta Ivana Krstulović Opara, tijekom prve godine rada na servis je stiglo 267 prijava prema kojima je pravni tim Udruge Sunce postupio savjetom ili izravnom suradnjom s nadležnim institucijama. Od tih 267 zaprimljenih prijava konačno je riješeno 89 prijava, 50 je trenutno nerješivo, a 77 u postupku. “Sudeći po učestalim prijavama može se zaključiti kako su građani Splita prepoznali korisnost i učinkovitost servisa, ali i ono najvažnije – pokazali su volju da pomognu u rješavanju problema iz okoliša kako bi ga zaštitili za opću korist kao i sačuvali za buduće generacije”, kaže Krstulović Opara.

Ova platforma nastala kao nastojanje poboljšanja usluge Zelenog telefona na koji su građani prijavljivali probleme. Udruga Sunce uočila je nedostatke prijavljivanja okolišnih problema pozivima na telefon. “Često se, naime, javljao problem nepostojanja fotografija ili pak lokacije određenog slučaja. Primijećeno je, također, kako prijavitelji odustaju od prijave putem telefonske sekretarice kad zovu van radnog vremena. Isto tako uočeno je i da okolišne probleme većinom prijavljuju osobe starije od 35 godina”, objasnila je Krstulović Opara razloge zbog kojih su pokrenuli platformu Sinjaj.hr.

Na internetskoj stranici upiti su podijeljeni u nekoliko kategorija: zrak, voda, šume, zelenilo, otpad, buka, tlo životinje, rudarenje, promet, bespravna gradnja i ostalo. Građani se, kako nam Krstulović Opara objašnjava, najviše žale na problem iz područja prometa (73), otpada (62 prijave), ostalo (29- grafiti, rasvjeta, zapuštena dječja igrališta i sl.), zelenilo (23).

Ivana Krstulović Opara

Ivana Krstulović Opara

Iz područja otpada građani se na primjer žale na neregistrirana vozila, otpad koji ugostitelji ostavljaju na nedozvoljenim mjestima, kao što je primjerice slučaj s konobom Fife ili pak činjenicu da radnici komunalne tvrtke Čistoća izdvojeni otpad plastike i papira stavlja u jedan kamion. “Čistoća je uvela pilot projekt za kotar Varoš i Grad odvojenog prikupljanja plastike i papira svakog 1. i 15. u mjesecu posistemu prikupljanja otpada “Od vrata do vrata”. Ovaj sistem potiče odvojeno odlaganje i prikupaljnje otpada s ciljem smanjenja komunalne naknade i jako je uspiješan u svijetu. Kako živim tamo i sam prikupljam otpad i uredno svoju plavu i žutu vrečicu odložim ispred vrata na navedene datume. Međutim, to ne radim samo ja već i većina susjeda. Dakle, svatili smo korist od ovakvog sustava i nije nam nimalo problem odvojit otpad i iznjet ga na navedene datume. Međutim, onda dođe vrijeme sabira otpada i što nam je za vidit?!?! Djelatnik Čistoće lijepo sav otpad i miješani i plastiku i papir lipo istrese u jedan kamion. Ne vidim smisla trudit se ako je krajnji cilj ponovno da oni to sve strpaju u isti koš!!! Kako odgovorni smatraju provest ovakav sustav ako ga sami NE PROVODE???? Molim da kontaktirate Čistoću i zatražite objašnjenje ovakvog nereda i nerada!!! Ako trebate broj kamiona dat ću Vam ga”, napisao je zabrinuti građanin ili građanka prošlog mjeseca, a postupak rješavanja problema je u tijeku”.

Donosimo još jedan primjer koji se odnosi na problem adekvatnog i sigurnog igralište za pse: “Zapadna padina gradskog stadiona Poljud, je namjenjena za pse. Površina parka zauzima 12.090 m2. Moj prijedlog je da se na toj površini izgradi ograda veličine cca. 300 m2, “sitnog oka”, kako bi vlasnici pasa bili sigurni. Unutra se postave klupice i kantice za otpad. Time bi se riješio problem, ne skupljanja otpada, od strane vlasnika, kao i sigurnost naših ljubimaca”.

Osim prijavljivanja problema, građani mogu i sami ponuditi rješenje, no za ovu opciju, kako nam kažu iz Sunca, nešto rjeđe se odlučuju.

Što se tiče suradnje s lokalnom vlašću i nadležnim službama Opara Krstulović kaže: “Iz odnosa zaprimljenih prijava i broja riješenih prijava, onih nerješivih te onih u postupku rješavanja, moguće je uvidjeti kako se unatoč javnom objavljivanju, pojedine prijave još uvijek sporo rješavaju. Mogući razlog je i tromost nadležnih institucija u rješavanju problema. Važno je napomenuti kako se pojedini slučajevi rješavaju od strane nadležnih tijela, međutim, izostaje njihova povratna informacija o tijeku, odnosno fazi rješavanja pojedinih zaprimljenih prijava”.

Stoga, ukoliko imate neki problem ili rješenje, pošaljite ga na sinjaj.hr.

M.Ba.

Ovaj tekst je objavljen uz potporu Fonda za pluralizam u sklopu projekta Ostvarivanje prava građana na javno informiranje.

0 comments