Sezona auta na Marjanu

Posjetitelji Marjana ljeti svjedoče ne samo većem broju rekreativaca i turista nego i automobila, kojima tamo nikako nije mjesto. Stoga smo otišli na rampu Institut i parkiralište na Benama kako bi vidjeli tko se sve to “vozika” po omiljenoj splitskoj šumi i imaju li marjanski vozači dozvole potrebne za prometovanje ovim zaštićenim dijelom našeg grada.

Svakog ljeta uz standardne posjetitelje Marjana – rekreativce, sportaše, bicikliste, trkače, rolere, poraste broj onih, koji dolaze svoj mir ili hlad potražiti u “plućima grada”, kako u Splitu vole tepati ovom šumovitom brdu. No nisu oni jedini, čiji se broj rapidno poveća kako rastu i vremenske temperature. Uz turiste i rekreativce, svakog ljeta, posebice na potezu od rampe Institut do Bena poveća se i broj automobila, skutera i ostalih prijevoznih sredstava kojima na Marjanu svakako nije mjesto.

S obzirom na to da je u lipnju 2014. godine donesen novi Zaključak o korištenju prometnica u dijelu Park šume Marjankojim se regulira promet na Marjanu, odlučili smo provjeriti koliko i kako se on poštuje.

Tko se sve može voziti Marjanom?

Gužva na Benama, foto: STav

Gužva na Benama, foto: STav

Prema ovom dokumentu prijevoznim sredstvima koja mogu prometovati Marjanom to je omogućeno putem vinjeta ili propusnica. S obzirom na to gdje mogu voziti, postoji devet različitih kategorija vinjeta.

Nadalje, vinjete mogu biti trajne i privremene. Trajne vinjete dobivaju vlasnici zemljišnih parcela, osobe s prebivalištem na području Park šume Marjan, zaposlenici Javne ustanove, zaposlenici restorana na Benama, zaposlenici Instituta za oceanografiju i ribarstvo, djelatnici ZOO vrta, djelatnici MORH-a te osobe s invaliditetom. Privremene pak vinjete dodjeljuju se posjetiteljima stanara te korisnicima restorana Benedikt.

A tko se sve vozi Marjanom?

Na upit da nam se dostave popisi korisnika vinjeta, iz Javne ustanove za upravljanje Park šumom Marjan (JU), odbili su nam dati informacije pozivajući se na Zakon o zaštiti osobnih podataka. No, prema popisu za 2013. godinu, koji imamo u posjedu, 376 osoba imalo je osnovu za propusnicu, a izdano ih je 303. Ipak, iz JU su nam objasnili, kako se prema prijedlogu već spomenutog Zaključka, koji je postao važeći u lipnju 2014. godine, do predjela Oceanografskog instituta “može biti propušteno maksimalno 5 vozila” te da se radi “o 4-5 vozila dnevno preko tjedna te desetak u dane vikenda”.

Jedino auto s potrebnom dozvolom, foto: STav

Jedino auto s potrebnom dozvolom, foto: STav

Tijekom našeg boravka pokraj rampe Institut, u nedjelju 12. srpnja 2015. godine od deset do dvanaest sati zabilježili smo 32 auta koja su ušla, dok ih je 14 izašlo iz Marjana. Među njima je bilo šest taxija, dva auta s francuskim i zagrebačkim registracijama te jedan s imotskom. Osim toga, kroz rampu su prošla tri skutera, a izašla dva. Od deset koliko ih ih broji ravnatelj JU Robert Koharević do 46 koliko smo ih mi izbrojali velika je razlika.

Sličnu brojčanu diskrepanciju uočili smo i na parkiralištu na Benama, koje prema informacijama iz JU koriste osobe s invaliditetom s trajnom propusnicom te posjetitelji restorana i sportskog centra Benedikt. “Dinamika izdavanja privremenih vinjeta je specifična, ali broj automobila na parkiralištu na Benama ni u jednom trenutku ne prelazi broj 25, dapače u prosjeku taj broj je znatno manji. Iznimka je jedino kada se organizira proslava vjenčanja u restoranu Benedikt. Tada, po potrebi, dozvoljavamo dodatnih 20 automobila te u tom slučaju propisujemo dodatne mjere sigurnosti”, odgovorili su nam iz JU. No tijekom našeg boravka na parkiralištu na Benama, u dva navrata, u nedjelju 5. srpnja u večernjim satima izbrojali smo 33 automobila, a u ponedjeljak 13. srpnja 21 auto. Od toga jedan je imao strane registracijske oznake, jedan je imao vinjetu za osobe s invaliditetom, a jedan propusnicu.

Male kazne, a koga i briga

Napomenimo da prema spomenutom Zaključku automobili i druga prometala moraju imati istaknute dozvole na vidnom mjestu prednjeg vjetrobranskog stakla. Ukoliko nemaju dozvole, kazne se kreću od 100 do 500 kuna. No čini se da vozače na Marjanu to previše ne dira. A zašto i bi kad ih očito nitko ne kontrolira?

Čudna tumačenja Javne ustanove

Pripomenimo još za kraj kako su nam iz JU objasnili da “za vrijeme mandata Upravnog vijeća 2009. – 2013. posjetiteljima stanara na predjelu Oceanografskog instituta (također stanarima na Sedlu i botaničkom vrtu) nije se dozvoljavao ulazak (nisu se izdavale privremene vinjete), već su stanari po svoje goste dolazili automobilom na rampu ili su gosti u posjetu stanaru dolazili pješke” te da je “Upravno vijeće sa mandatom od 2013. u vrijeme kada je presjedavao gospodin Srđan Marinić dalo prijedlog zaključka gradonačelniku u kojem su gosti stanara dobili pravo na prolaz automobilom do predjela Oceanografskog instituta i ostalim stanarima”. Prema službenoj izjavi, koju potpisuje ravnatelj Robert Koharević, “primjenjen je ‘mekši’ pristup prolasku motornih vozila u PŠ Marjan te je omogućen ulazak većeg broja automobila u odnosu na raniji sustav)”.

Međutim, čitajući zapisnike sjednica Upravnog vijeća JU, dok su članovi ovog tijela bili predstavnici Društva Marjan – Srđan Marinić i Duška Boban, od listopada 2013. godine do svibnja 2014. godine, jasno je kako su upravo oni inzistirali na ograničavanju prometa Marjanom i potpunom zatvaranju rampe nakon ljeta. Već u listopadu 2013. godine upozorili su kako ne postoji pravno važeći dokument kojim se regulira promet na Marjanu, nego tek Odluka o korištenju prometnica internog sustava Park šume Marjan. Mjesec dana nakon toga na novoj sjednici Marinić je predložio izradu prijedloga Pravilnika koja bi ograničila privremene propusnice (dotad nije postojalo ograničenje) na 25 osoba te smanjila cijenu dobivanja ove dozvole s 500 kuna na sadašnjih 50. Nadalje, u travnju 2014. godine, prema zapisniku s tadašnje sjednice, razvidno je da postoji nezadovoljstvo jer prijedlog Pravilnika još nije donesen. Nakon toga, Marinić i Boban napustili su JU, a u lipnju gradonačelnik Ivo Baldasar donio je Zaključak, koji je trenutno na snazi, ali kao da i nije jer se očito ne poštuje. Osim toga, zanimljiv detalj u cijelom dokumentu je činjenica da JU može izdati privremenu vinjetu u obliku pisanog odobrenja. Za koga i zašto te koliko takvih dozvola ima, ostaje nam samo za nagađati.

Mašenjka Bačić

Ovaj tekst je objavljen uz potporu Fonda za pluralizam u sklopu projekta Ostvarivanje prava građana na javno informiranje.

0 comments