Mladi dizajneri besplatno rade

Mlade se dizajnere uvjerava da se u svijetu u najboljim agencijama također mjesecima radi besplatno, pa ovi, nemajući drugog izbora, na to i pristaju, piše Josip Jagić za forum.tm.

Svijet marketinških agencija je okrutan. Svjedoči nam o tome i kultna američka dramska serija Mad Men o opasnim marketingašima koji uz litre žestokog pića sklapaju multimilijunske poslove i ponižavaju žene kad god stignu. No, čak ni u toj seriji, koja pokazuje kako je opak bio svijet marketinškog biznisa šezdesetih godina prošlog stoljeća u SAD-u, nitko nije radio besplatno, kao što je to slučaj u agenciji Bruketa i Žinić u Hrvatskoj.

Svjedočanstvo više neafirmiranih diplomiranih grafičkih dizajnera i dizajnerica govori nam, naime, da ugledni i nagrađivani, ali i više puta osporavani i za plagijate optuživani domaći marketingaši Davor Bruketa i Nikola Žinić vole da im ti mladi svoju kreativnost daju na raspolaganje bez kune naknade.

Mladi dizajneri u potrazi za poslom uglavnom obijaju vrata agencija nudeći svoje portfelje studentskih radova i eventualno nekih manjih fuševa, koje su isto tako odradili za agencije koje bi njihove kreativne radove prodale svojim klijentima, a njima za to dale mrvice.

Tako dolaze i do Brukete i Žinića, slavnog ispeglanog dvojca, koji je uvijek kul, urban, profesionalan i socijaldemokratski raspoložen, toliko da radi i kampanje za SDP i Ivu Josipovića.

Nova pravednost za mlade dizajnere kod B&Ž izgleda ovako: dizajneri bez staža pokucaju na vrata, u kompaniji im ponude da nekoliko mjeseci rade besplatno, na projektima koje ovi prodaju svojim klijentima, pa će im onda možda ponuditi neki angažman. Naravno, ako procijene da su dovoljno dobri i da za njih ima posla.

Kako stoji u pismu jednog od tih bivših “praktikanata”, odnosno “volontera”, nikad u Bruketi i Žiniću to ne nazivaju poslom nego uvijek praksom.

“U svakom timu u prosjeku je bio po jedan praktikant. Oni su bili uključeni da sudjeluju u projektima sa svojim idejama, ovisno koliko je netko dobro radio. Neki su radili komercijalne stvari koji su išli direktno klijentima”, piše izvor koji je odlučio svoj slučaj podijeliti s Forumom, a kojem smo obećali anonimnost.

Za komercijalne stvari koje je stvarao naš mladi sugovornik, key account manager obećavao mu je da će biti kompenzirane na neki način, a možda čak i plaćene, no od tog novca nikad nije vidio ništa.

U agenciji – svjedoči i mlada dizajnerica kojoj su iz Brukete i Žinića više puta nudili poslove za koje su tvrdili da će ih odraditi za samo par sati pa joj nisu željeli platiti tako kratak angažman – budućnost vide u outsourcingu.

U vrijeme kada puno novca ulaže u opremanje ureda, agencija dobiva i nagradu za najefikasniju neovisnu agenciju na globalnoj razini. Efikasnu preko leđa stalno zaposlenih pretrpanih poslom i klinaca što dođu na tri mjeseca, pa im se ništa ne plati, pa ih se zove da ostanu još tri mjeseca, pa da će onda vidjeti hoće li im išta platiti i hoće li ih zaposliti, svjedoče dvojica mladih dizajnera koji su vrijedne mjesece trošili kod Brukete i Žinića bez kune naknade.

Mladi tamo dolaze mimo Mrsićeva programa stručnog osposobljavanja. Evo što su nam na upit odgovorili iz agencije Bruketa & Žinić: “Nismo zapošljavali prema takozvanom Mrsićevom modelu odnosno Zakonu o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti.”

Tvrde, međutim, i da nikoga ne dovode, potpuno suprotno svjedočanstvima onih koji su tamo znali provoditi i po 12 sati na dan bez ikakve naknade. Na pitanja koliko su volontera imali, kako su bili evidentirani i kakve su poslove radili za agenciju, odgovor je kratak, a potpisuje ga Jelena Mihelčić: “Nismo imali volontere.”

Mlade se dizajnere uvjerava da se u svijetu u najboljim agencijama također mjesecima radi besplatno, pa ovi, nemajući drugog izbora, na to i pristaju.

Jedan drugi sugovornik Foruma kaže: “Uglavnom, obećavalo se svašta. Meni su nakon odrađenog posla rekli da ćemo ostati u kontaktu. Nevjerojatno je da misle kako je OK ne plaćati ljude sve dok u potpunosti ne počinju proizvoditi kapital agenciji punim gasom.” Ni on nije bio plaćen.

U marketinškom su biznisu tako oni najmlađi, a nekad i najkreativniji – što jedan od naših sugovornika jest jer je dobitnik više međunarodnih nagrada za koje nije morao platiti da bi sudjelovao na natječajima – prisiljeni raditi za nula kuna, što se čak ni Mirando Mrsić nije usudio predložiti.

Možda je u priči o besplatnim praktikantima najgore to da i nije riječ o nekoj tajni. Stvar je, kažu, općepoznata. Jer Bruketa i Žinić nisu jedini, nego samo jedni od najmoćnijih na domaćem tržištu koji iskorištavaju svoju poziciju. Mnogi neafirmirani kreativci žele u životopisu imati barem recku s njihovim kredencijalima, makar bili gladni dok je ne dobiju. Drugo im ne preostaje.

Bruketa i Žinić su 2013. završili s padom prihoda od 24 postu u odnosu na 2012., uprihodili su nešto više od 19 milijuna kuna, dok očekuju da će neto dobit biti tek nešto viša od 104 tisuće kuna.

Za kraj, dobili smo dojavu. Nakon što su čuli da će se pisati tekst o njihovim dosadašnjim poslovnim praksama, iz agencije Bruketa & Žinić javili su se nekima od dizajnera koji su od njih otišli da bi im možda nešto platili, što je dotad bilo potpuno nezamislivo, jer kod njih ustvari nema, kako tvrde, nijednog volontera. Je li “volonterima” i plaćeno, tek ćemo doznati.

0 comments